Duration : 120 Minutes
Triggered by ongoing threats to life, health and physical safety resulting from natural disasters, war and protracted conflict, forced displacement responds to and generates multiple vulnerabilities that forcibly displaced people face at every stage of their journey. Seen from the perspective of what has been called ‘crisis migration’, these movements try to evade hazardous situations yet tend to end up in new critical situations prompting new vulnerabilities. By contrast, other research has emphasized how forced displacement has been used to construct and politicize ‘migration crises’, yet without accounting for the multi-layered and contradictory manifestations of vulnerability.
By focusing on forced migrants’ experiences in crisis situations during displacement, this panel questions the multiple relationships between vulnerability and (migration) crises. Moreover, it considers the journey of forced displacement as a process, meaning that the conditions that trigger and define mobility, the conditions along the route and finally at the destination, however temporary, constitute and mediate vulnerabilities. From different disciplinary perspectives, the contributions to this workshop discuss multi-layered vulnerabilities in the context of forced migration; their change over time and space during migration journeys, within different 'migration crises' and national and socio-economic contexts; forced migrants' coping strategies; as well as the interplay between forced migrants' vulnerabilities and migration policies.
In recent times, the world has faced numerous acute and persistent crises, resulting in an increased sense of vulnerability across various domains such as human, technical, ecological, economic, political, and societal systems. This concept of vulnerability has gained traction in academic and public discourse, prompting moral and political action to prevent and address harm and social injustices. This workshop aims to critically examine the role of International Non-Governmental Organizations (INGOs) in countering and reducing vulnerabilities to drive social change in the Global South.
The workshop will focus on specific vulnerabilities experienced by communities in the Global South, aiming to identify how sociology and related disciplines can aid in comprehending, tackling, and mitigating these vulnerabilities. Scholars, practitioners, and INGO representatives will address key questions during the workshop discussion.
The objectives of the workshop are as follows:
1. Analyze the significance and potential of vulnerability in sociological theory, particularly concerning its relevance in understanding vulnerabilities in the Global South.
2. Examine empirical forms, causes, dynamics, and consequences of human and non-human vulnerabilities in the Global South, with a specific focus on the impact of acute crises and persistent challenges.
3. Explore how individuals, groups, organizations, social movements, governments, and supranational organizations comprehend and respond to vulnerabilities in the Global South, and assess the effects of their interventions on fostering social change.
4. Investigate the functions of concepts like vulnerability, resilience, and related terms in public, media, and political discourses, and their implications for INGO engagement in the Global South.
5. Discuss methodological issues related to empirically operationalizing and measuring vulnerabilities while addressing ethical questions in studying vulnerable populations.
Spätestens seit der Corona-Pandemie wird der Begriff ‚Vulnerabilität‘ fast inflationär genutzt. So wurden ältere Menschen in Pandemiezeiten vielfach per se als ‚vulnerabel‘ bezeichnet, häufig ohne konzeptionelles Hintergrundwissen und somit Altersdiskriminierung fördernd. Wissenschaftliche Disziplinen (wie Pflegewissenschaft, Gerontologie oder Soziologie), die eine dezidierte und kritische Betrachtung ermöglicht hätten, konnten sich kaum Gehör verschaffen. Dabei ist die Frage, wer aus welchen Gründen als ‚vulnerabel‘ bezeichnet wird, ein sehr komplexes Thema, welches unbedingt interdisziplinär betrachtet werden muss. Ein interdisziplinärer Ansatz erfordert die Analyse sozialer Determinanten, institutioneller Strukturen und sozialer Beziehungen, die sich auf Vulnerabilität auswirken können. Dazu gehört auch die wechselseitige Bedingtheit von vermeintlich vulnerablen Personen (z.B. ältere Menschen, Pflegebedürftige) in einem aufgrund des Fachkräftemangels vulnerablen Systems der pflegerischen Versorgung.
Daher werden Beiträge gesucht, die sich mit soziologischen Fragen zur Vulnerabilität älterer Menschen sowohl auf individueller als auch auf institutioneller Ebene auseinandersetzen, insbesondere im pflegerischen Kontext.
Dies beinhaltet die soziale Konstruktion von Vulnerabilität, die Analyse von sozialen Ungleichheiten und Machtverhältnissen im Gesundheits- und Pflegesystem sowie die Betrachtung sozialer Unterstützung durch Angehörige. Dabei ergeben sich exemplarisch folgende Fragestellungen:
• Welche soziologischen Konzepte eignen sich, den Vulnerabilitätsbegriff im Kontext der Pflegebedürftigkeit zu schärfen?
• In welcher Beziehung stehen individuelle Vulnerabilität und strukturelle Vulnerabilität?
• Wie kann es gelingen, dass auch in Ausnahmesituationen Menschen mit erhöhter Vulnerabilität möglichst viel von ihrer Widerstandsfähigkeit nutzen können?
Mit dem Workshoptitel wird auf verwobene Theorieaspekte der Handlungsfähigkeit von Individuen und sozialen Gruppen in verletzlichen Lebenssituationen Bezug genommen. Dabei wird die wiederholte Kritik an binären Codierungen von Vulnerabilität und Agency aufgegriffen, vor allem die Überbetonung von Ohnmacht als Individual- oder Gruppenstigma (Viktimisierung) und eine Tendenz zu ‚psychologisierenden‘ Agency-Konzepten als individualistisches Vermögen zur Bewältigung (Coping). Solche Dualismen spielen Vulnerabilität und Agency eher gegeneinander aus, anstatt deren Komplementarität zu erfassen.
Der Aufforderungscharakter von Krisenerfahrungen führt zu einem zweiten Begriffspaar: Latenz und Aktion: Die Disposition zur Aktion im Sinne eines „Tätigwerdens“ (Hannah Arendt), liegt nicht nur im individuellen Wollen, Können und Vermögen, sondern maßgeblich auch in sozialen, strukturellen, materiellen und kulturellen Bedingungen. Dem Handlungsmodus Aktion wird der Begriff Latenz zur Seite gestellt (und nicht etwa Passivität). In einer praxeologischen Lesart verweist Latenz auf die ruhende Potenzialität möglicher und denkbarer Handlungsorientierungen; also ein Noch-Nicht, welches aber in seiner grundsätzlichen Möglichkeit zur Aktivierung bereits angelegt ist.
Im Workshop sollen die relationalen Begriffe Latenz, Aktion, Vulnerabilität, Agency (kurz LAVA) auf ihr heuristisches Potenzial für die Analyse von solidarisierenden Praxen der Krisenbearbeitung hin reflektiert werden. Selbstorganisationen und Selbsthilfe-Initiativen (z.B. Behindertenbewegungen, Geflüchteteninitiativen, Patienten-Selbsthilfe) scheinen als natürliche Orte hoher Krisenerfahrungs- und Interessenskonvergenz im Sinne einer „collective action“ (Melucci, 1996) dafür ein geeignetes Forschungsfeld.
Auf der Basis von vier Fall-Vignetten aus verschiedenen laufenden empirisch-rekonstruktiven Studien im skizzierten Kontext soll diskutiert werden, welche Wissensarten in sozialen Aushandlungen von Vulnerabilität relevant gemacht werden, um individuelle Agency und Solidarisierung als strukturbildende Soziale Praxis zu begründen.
Wenn sich Care-Arbeiter:innen in neuen Basisgewerkschaften für würdevollere Arbeitsbedingungen und Pflegesettings zusammenschließen oder Aktivist:innen gegen Zwangsräumungen und für ein Recht auf Wohnen demonstrieren, dann zeigt dies im Sinne Butlers (2016), dass Vulnerabilität und politische Handlungsfähigkeit keine Gegensätze bilden müssen, sondern zusammenfallen können. Der Workshop spitzt diesen Nexus auf die Frage zu: Welche Formen von Kollektivität entstehen, wenn vulnerable Verhältnisse politisiert werden?
Der Fokus auf die Kollektive, die aus der Politisierung von Vulnerabilität hervorgehen, schlägt einen konzeptuellen Mittelweg ein. Feministischen (Butler 2016, Govrin 2022) und neomaterialistischen Impulsen (Barad 2012, Coole 2023) folgend, ist Vulnerabilität als ein sozialontologischer Fakt zu würdigen, die Gleichheit aller menschlicher Körper in ihrer Verletzbarkeit zu betonen. Dies gilt es mit dem Konstruktivismus zusammenzuführen, den die kritische Arbeits- und Migrationssoziologie oder die Disability Studies verfechten. Dort erweist sich Vulnerabilität (auch) als kontingente Kategorisierung, sie kann politisch verändert, zumindest dezentriert werden. Zwischen Fakt und Konstrukt – in dieser Spannung untersucht der Workshop, wie Kollektive aus Vulnerabilität entstehen und wie sie diese bearbeiten. Daran schließen viele Anschlussfragen an: Welche emanzipatorischen oder autoritären Beziehungsweisen von Kollektiven zu Vulnerabilität lassen sich rekonstruieren? Was definiert Empowerment, Agency oder Performativität, wenn sich Vulnerabilität niemals voll überwinden lässt? Und vice versa: In welchem Ausmaß wird Vulnerabilität durch politische Praktiken transformiert?
Crises can be windows “upon the inner workings of society” (Alexander 2005) and show hidden mechanisms, values or hierarchies of a society. Through political decisions, media narratives and grassroots activities in a context of crisis societal hierarchies, power relations and social structures are (re)negotiated and discussed in society. For example, during the Covid-19 pandemic different policy making processes such as official financial support for specific branches, or health measures aimed to protect certain groups of population highlighted who and which parts of society are perceived as vulnerable and deserve protection. Thereby, many non-state actors (NGOs, churches, private actions) at the frontline were “filling the gap” in humanitarian aid to vulnerable groups (such as sans papiers, sex workers, etc.) that were not covered by state-funded programs. This interplay of discursive and lived vulnerabilities also influences the broader understandings of belonging and participation in a society.
Following Walby (2022) we look at crises and vulnerability as something which has a constructive dimension and is part of a social discourse and has at the same time real causes and very real consequences for the people concerned.
In this workshop we want to examine those entwined processes on different scales: How do different (state, non-state or private) actors negotiate their understanding of crises, vulnerability, solidarity, belonging and participation? We want to explore the consequences of those negotiations on a local, regional, and (inter)national level and see how those processes are connected to the concept of governance (Bevir 2012). Thereby we take into account the more and more blurred boundaries between state and society and thus focus also on hybrid and multi-level aspects of governing processes shared among different state and non-state actors.
Für diesen Workshop wird der Begriff der Vulnerabilität für einmal nicht als Bedrohung oder als Risiko verstanden, sondern als notwendiger und produktiver Bestandteil von professionellen Arbeitsbündnissen. Arbeitsbündnisse lassen sich bestimmen als Beziehungen, die der Bewältigung von lebenspraktischen Krisen und der Beförderung von Autonomisierungsprozessen dienen (Oevermann 2013). Innerhalb von Arbeitsbündnissen ist eine Bedingung für solche Bildungsprozesse, dass die Klient*innen bereit sind, sich als ganze Personen zu öffnen und sich auf Erfahrungen und Zumutungen einzulassen, die potenziell schmerzhaft sind und scheitern können. Verletzbarkeit ist so verstanden eine Bedingung für eine erfolgreiche Autonomisierung.
Arbeitsbündnisse sind in der Fallarbeit etwa in (sozial-)pädagogischen, schulpädagogischen, medizinischen und pflegerischen Tätigkeiten notwendig und bedingen von Seiten der Fachkräfte einen entsprechenden professionellen Habitus (für die Soziale Arbeit vgl. Becker-Lenz/Müller 2009). Die Fachkräfte sind dabei verantwortlich für die Beziehungsdynamik und den Aufbau von Vertrauen. Nur in einem solchen abgesicherten Modus können sich Klient:innen den Fachkräften anvertrauen und sich auf potenziell riskante und schmerzhafte Autonomisierungspfade einlassen.
Der Workshop umfasst Beiträge, die sich mit der Rolle von Verletzungen und Verletzbarkeit in professionellen Arbeitsbündnissen in den Feldern Sozialpädagogik/Sozialarbeit, Schulpädagogik, Erziehungswissenschaft und Medizin. Beabsichtigt wird eine Weiterentwicklung des professionstheoretischen Diskurses zur Bestimmung von Arbeitsbündnissen.
Becker-Lenz, R.; Müller, S. (2009): Der professionelle Habitus in der Sozialen Arbeit, Bern: P. Lang
Oevermann, U. (2013): Die Problematik der Strukturlogik des Arbeitsbündnisses, in: Becker-Lenz, R. et al (Hg.): Professionalität in der Sozialen Arbeit. Wiesbaden: Springer, S. 119-147
Anwendungen künstlicher Intelligenz (KI) haben seit der Veröffentlichung von ChatGPT einen regelrechten Hype in der Öffentlichkeit erfahren, der einen langjährigen Prozess der kontinuierlichen Implementation von Techniken des maschinellen Lernens weiter zu beschleunigen scheint. Von Chatbots über Anwendungen in der industriellen Produktion bis hin zu Cybersicherheit und Predictive Policing hält KI Einzug in technische Infrastrukturen, ökonomische, politische und Mediensysteme. Einerseits wird KI als überlegene Lösung für komplexe Probleme gepriesen, die Effizienz steigert, optimiert, Systeme smart und flexibel macht, anpassungsfähig ist oder Resilienz stärkt. Andererseits werden sie aufgrund ihrer Intransparenz (Blackbox-Problem), den Risiken spezifischer Anwendungen oder ihres inhärenten „Bias“ problematisiert. Diese kontrastierenden Bewertungen können mit Hilfe des Konzepts der Vulnerabilität miteinander verknüpft und in einen Dialog gebracht werden. An KI knüpfen sich vielfältige Erwartungen, den Umgang mit gesellschaftlichen Vulnerabilitäten - z.B. im Zusammenhang der politischen Debatte auf Social Media oder den Folgen des Klimawandels - zu unterstützen. Gleichzeitig können KI-Anwendungen aber neue Vulnerabilitäten begünstigen. Diese ergeben sich nicht nur aus den Eigenschaften der Technologie selbst, sondern aus dem Zusammenspiel mit anderen soziotechnischen Entitäten. Für dieses Zusammenspiel machen die Eigenschaften gegenwärtiger KI einen Unterschied, der bislang soziologisch unterbestimmt ist. Daran schließen sich die folgenden Fragestellungen an:
• Mithilfe welcher Konzepte und Theorieansätze lässt sich das Verhältnis von Vulnerabilität und KI analysieren?
• Welche soziotechnischen Systeme werden durch KI modifiziert und welche Folgen hat das für ihre Vulnerabilität?
• Entspringt Vulnerabilität der KI selbst oder dem Kontext ihrer Implementation?
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Since the release of ChatGPT, applications of artificial intelligence (AI) have experienced a veritable hype in the public sphere, which seems to further accelerate a long-term process of continuous implementation of machine learning techniques further. From chatbots to applications in industrial production, cybersecurity, and predictive policing, AI is making its way into technical infrastructures as well as economic, political, and media systems. On the one hand, AI is praised as a superior solution to complex problems, enhancing efficiency, optimizing systems, making them smart and flexible, adaptive, or resilient. On the other hand, AI is problematized due to its opacity (black box problem), the risks of specific applications, or its inherent biases. These contrasting assessments can be interconnected and brought into dialogue through the concept of vulnerability.
AI is associated with various expectations to support the management of societal vulnerabilities, for example in the context of political debates on social media or the consequences of climate change. At the same time, AI applications can potentially foster new vulnerabilities. These vulnerabilities arise not only from the characteristics of the technology itself, but also from its interaction with other socio-technical entities. The properties of current AI have sociological implications that have been insufficiently explored so far. This leads to the following questions:
• What concepts and theoretical approaches can be used to analyse the relationship between vulnerability and AI?
• Which socio-technical systems are modified by AI, and what are the consequences for their vulnerability?
• Does vulnerability arise from AI itself or from the context of its implementation?
Economic sociologists have long been interested in studying the vulnerabilities created by markets. On the one hand, market inclusion has been shown to produce manifold vulnerabilities. Markets have been said to erode communities and create environmental risks and hazards. Neoliberalism has been criticized for extending the market logic to all realms of life and individualizing responsibility. The recent rise of digital platforms has been associated with new forms of data tracking and algorithmic control through which people are categorized, generally without their knowledge, which leads to the exacerbation of existing vulnerabilities and the creation of new ones. Furthermore, the structure of the platform economy where platforms act as gatekeepers creates forms of dependency that make market participants highly vulnerable to platform policies.
On the other hand, market exclusion produces vulnerabilities, too. Being excluded from the use of certain goods and services is one of the historical forms of discrimination against ethnic minorities, women and the poor. Recently, unequal market access to financial products, produced by redlining, credit scoring, and other “classification situations” have garnered attention as key vehicles for producing inequalities. Having access to digital platforms is increasingly a requirement for getting a job, having a business, and participating in social life generally – highlighting the vulnerabilities stemming from the lack of inclusion in specific markets.
The goal of this panel is to look at different instances where markets create vulnerabilities around the tension of inclusion and exclusion from markets, in both digital markets and other contexts, such as financial markets, housing, healthcare, etc. We specifically want to look at a) how and when markets produce forms of vulnerabilities, b) processes of resistance to such vulnerabilities, and c) how they are addressed by different forms of regulation and social movements.
In the 2020s, the world faced a series of crises that exposed and exacerbated the problems of people's vulnerability in various aspects: physical and mental health, wealth, political participation, social stability, etc. However, the COVID-19 pandemic that has lasted for several years and the Russian war against Ukraine that followed immediately after the pandemic have shown another type of vulnerability in the information society – vulnerability to information.
Pluralism of opinions and wide availability of information on the Internet not only did not solve, but in some ways exacerbated people's vulnerability to information. Conspiracy theories have taken on an even larger scale and have become a factor in the division of societies into opposing groups. In addition, vulnerability to information has made people “easy prey” for populists and demagogues.
This is fraught with great danger and significant destructive political potential, an example of which is the modern Russian society, which, exactly under the influence of state information policy, massively supported the war. Thus, scientists are faced with the task of analyzing vulnerability to information as a significant political and social risk of modern society.
The workshop will discuss the vulnerability to information of various groups of the population as a significant risk of modern society in the light of current socio-political processes (for example, the Russian-Ukrainian war, the COVID pandemic, etc.).
In an era marked by profound crises and unprecedented digital transformation, sociological insights are indispensable for comprehending the complex fabric of our society (Holzhauser et al., 2023; Münch, 2022; Schulze, 2011, 2019). The COVID-19 crisis made the concept of resilience vital in educational organizations (Pinheiro et al., 2022; Young & Pinheiro, 2022). From one day to the other, schools and universities had to transform physical teaching to online teaching, and had to face enormous adversity. Ever since, schools and universities have expanded their digital infrastructures (Cone et al., 2022; Zancajo et al., 2022). At the same time, AI tools and adaptive learning scenarios are challenging existing ways of teaching and learning in educational organizations (Kalla & Smith, 2023; Kasneci et al., 2023; Mahdi, 2023; Ouyang et al., 2023; Ouyang & Jiao, 2021; Wang et al., 2023; Williamson, 2021, 2022; Zhao et al., 2023). In addition, Russia's war against Ukraine, the recent resurgence of war in Israel and Palestine, the climate and energy crises have intensified: Unimaginable human suffering, heat waves, extreme precipitation events or potential disruptions of electricity and heat supply threaten the normal functioning of educational organizations. Schools and universities are becoming increasingly aware of their vulnerability to changing conditions and are developing strategies for pure survival, resilience, adaptation and conscious reflexive self-formation (Marginson, 2023).
Literature:
• Holzhauser, N., Moebius, S., & Ploder, A. (Eds.). (2023). Soziologie und Krise: Gesell-schaftliche Spannungen als Motor der Geschichte der Soziologie. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35204-2
• Kalla, D., & Smith, N. (2023). Study and Analysis of Chat GPT and its Impact on Different Fields of Study. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 8(3), 827–833. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7767675
• Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., Gasser, U., Groh, G., Günnemann, S., Hüllermeier, E., Krusche, S., Kutyniok, G., Michaeli, T., Nerdel, C., Pfeffer, J., Poquet, O., Sailer, M., Schmidt, A., Seidel, T., … Kasneci, G. (2023). ChatGPT for Good? On Opportunities and Challenges of Large Language Models for Education. EdArXiv. https://doi.org/10.35542/osf.io/5er8f
• Mahdi, Z. A. (2023). Enhancement of Technology in Pedagogy and Practice in Higher Ed-ucation during Covid-19. SHS Web of Conferences, 156, 05001. https://doi.org/10.1051/shsconf/202315605001
• Marginson, S. (2023). Student self-formation: An emerging paradigm in higher education. Studies in Higher Education, 0(0), 1–15. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2252826
• Münch, R. (2022). Die Herrschaft der Inzidenzen und Evidenzen. Campus Verlag.
• Ouyang, F., & Jiao, P. (2021). Artificial intelligence in education: The three paradigms. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100020. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100020
• Ouyang, F., Wu, M., Zheng, L., Zhang, L., & Jiao, P. (2023). Integration of artificial intelli-gence performance prediction and learning analytics to improve student learning in online engineering course. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 4. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00372-4
• Pinheiro, R., Frigotto, M. L., & Young, M. (Eds.). (2022). Towards Resilient Organizations and Societies: A Cross-Sectoral and Multi-Disciplinary Perspective. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82072-5
• Schulze, G. (2011). Krisen: Das Alarmdilemma. S. Fischer.
• Schulze, G. (2019). Soziologie als Handwerk. Campus Verlag.
• Wang, S., Christensen, C., Cui, W., Tong, R., Yarnall, L., Shear, L., & Feng, M. (2023). When adaptive learning is effective learning: Comparison of an adaptive learning system to teacher-led instruction. Interactive Learning Environments, 31(2), 793–803. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1808794
• Williamson, B. (2021). Education Technology Seizes a Pandemic Opening. Current Histo-ry, 120(822), 15–20. https://doi.org/10.1525/curh.2021.120.822.15
• Williamson, B. (2022). Big EdTech. Learning, Media and Technology, 47(2), 157–162. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2063888
• Young, M., & Pinheiro, R. (2022). The Post-entrepreneurial University: The Case for Resil-ience in Higher Education. In R. Pinheiro, M. L. Frigotto, & M. Young (Eds.), Towards Re-silient Organizations and Societies: A Cross-Sectoral and Multi-Disciplinary Perspective (pp. 173–193). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82072-5_7
• Zhao, F., Liu, G.-Z., Zhou, J., & Yin, C. (2023). A Learning Analytics Framework Based on Human-Centered Artificial Intelligence for Identifying the Optimal Learning Strategy to In-tervene in Learning Behavior. Educational Technology & Society, 26(1), 132–146
This workshop session explores different understandings of vulnerability in sociological and feminist theory as well as their respective political implications. First, our goal is to sort out an understanding of vulnerability beyond individualism. By shedding light on the shared vulnerabilities, co-dependent and interdependent relations, we aim to disperse individualistic conceptions. Here, we want to explore the analytic capacities of accounts of vulnerability especially regarding other concepts such as precarity, dependency, and resilience. Analytically, we see the promises and strengths of a perspective that frames and acknowledges the feminist insight into the ontological situation of being vulnerable. Taking this seriously, we want to look at the implications of vulnerability in the context of feminist practice and social justice – thus, discussing the critical capacities of the concept of vulnerability. Thus, the workshop also discusses empirical analyses that put ‘vulnerability’ to practice. Particularly, we ask how a framing of groups of people as vulnerable risks paternalistic accounts, homogeneity and appropriation for policies and measures. One reason for this is that every framing of one group as something (eg. as vulnerable) excludes another group and therefor leaves them without allocated resources and measures. Vulnerability is hence a normatively open account and asks for specific analyses and theorizations that emphasize this ambivalent character.
Often in research, the standard procedure requires that participants give an oral and written consent that attests to their willingness to participate and their comprehension of the terms under which participation will take place. This implies that participants have decision-making capacity. Impaired decision-making capacity is often an excluding recruitment criteria. It can be caused by certain mental health conditions (such as schizophrenia), major neurocognitive disorders (such as dementia), or severe learning disabilities. While research on these populations is not prohibited, it is certainly hindered by ethics commissions and health institutions that often act as gatekeepers on the issue of patient recruitment. This is a paradox, since it is specifically these individuals who should benefit from research and yet, are discarded from participation because of their vulnerability. It also questions how the concept of ‘vulnerability’ is operationalized in project design and conceived by health professionals and researchers alike.
This workshop presents contributions addressing how we conduct research on topics that concern people that lack decision-making capacity, and in particular on how these individuals are involved in our studies. Is it, for example, sufficient to obtain data from their entourage and what are the limits of such indirect information? How do researchers cope with the requirements of ethics commissions and health institutions? Can a more participatory approach be devised to allow people that lack decision-making capacity to become partners and not just objects in research?
Workshop des Forschungskomitees Soziale Probleme
Um die Jahrtausendwende diagnostizierten prominente Vertreter:innen der soziologischen Disziplin eine Rückkehr der sozialen Frage ins Zentrum der Gesellschaft. Vor diesem Hintergrund nimmt heute der Begriff der Vulnerabilität eine zentrale Stellung in der Sozialpolitik ein. Dieser Workshop setzt sich mit Vulnerabilität im Kontext sozialer Probleme auseinander. Wir interessieren uns besonders, aber nicht abschliessend – aus einer theoretischen und/oder empirischen Perspektive - für folgende Fragen:
• Ist Vulnerabilität ein neues Phänomen, oder erleben wir eine Rückkehr sozialer Probleme aus der Vergangenheit?
• Auf welche sozialen Probleme verweist der Begriff Vulnerabilität, und wie werden diese Probleme diskursiv gerahmt und politisch bewertet?
• Inwiefern spielt Vulnerabilität bei der alltäglich-konkreten Bearbeitung sozialer Probleme durch Professionelle und soziale Institutionen eine Rolle?
• Welche Akteur:innen spielen eine zentrale Rolle bei der Problematisierung von Vulnerabilität als Effekt von Ungleichheiten?
• Inwiefern legitimiert der Rekurs auf Vulnerabilität sozialstaatliche Eingriffe, z.B. im Bereich des Kindes- und Erwachsenenschutzes?
• In welchem Verhältnis stehen soziale Ungleichheiten (etwa in Bezug auf Gender, Class & Race) zu Vulnerabilität?
• Inwiefern tragen restriktive sozialpolitische Arrangements dazu bei, Vulnerabilitäten zu verstärken?
• In welchen Bereichen der Sozialpolitik hat sich Vulnerabilität als Problemdeutungsmuster (nicht) durchgesetzt?
• Inwiefern kann Vulnerabilität selbst als soziales Problem verstanden werden? Werden durch den Fokus auf Vulnerabilität andere soziale Probleme in den Hintergrund gestellt?
While immigrants and ethnic minorities are often seen as vulnerable groups and targeted for specific support, the notion of immigrant integration can be understood as a process by which immigrants move out of the most vulnerable positions in society. Work on segmented assimilation, however, shows that immigrant integration does not always lead to less vulnerable positions. The contributions in this panel explore different aspects of immigrant integration and its relationship to different forms of vulnerability. Taking both theoretical and empirical perspectives, the papers use different approaches to better understand under what circumstances immigrant integration can be understood as part of a pathway to overcoming vulnerability, and under what circumstances vulnerability can persist and be reinforced despite long-term residence and social integration. The papers ask whether there are windows of opportunity for young migrants, after which the path out of vulnerable positions may be more difficult, or why some elderly or LGBTQIA+ immigrants slip into more vulnerable positions late in life. We look at hidden poverty and examine how individual expectations immigrants have of their move affect their attachment to the destination and may influence whether immigrants end up in vulnerable situations. Taken together, the papers in this panel explore the multifaceted relationship between migration, immigrant integration, and vulnerability at different stages of life.
Duration : 90 Minutes
Vulnerability is attributed to many groups and situations, but it is safe to say that in sociology poverty represents the epitome of vulnerability, and the poor serve as a paradigmatic category of a vulnerable population. Yet, poverty and vulnerability are not congruent: while the former designates a present, albeit potentially temporary state, the latter captures the dimension of future risk. Hence, vulnerability is closer to the notion of precarity. Robert Castel’s model of zones of integration and exclusion (viz. integration, disaffiliation, and vulnerability) has been especially influential in bringing vulnerability, precarity and poverty together. Research on social exclusion regards poverty as “the tip of a protruding iceberg of precariousness, frailty, insecurity. In other words: of vulnerability” (Spini et al. 2017, 7). “Vulnerable” are those who have limited capacities to deal with shocks and stresses and are therefore in need of special care and protection. Thus, poverty-as-vulnerability comprises limited resources, lack of capacities to satisfy needs in the present and plan for the future, and uncertain access to welfare services in situations of crisis.
As has been noted in the pertinent literature, the normative underpinnings of vulnerability make it an ambivalent concept. Scandalizing vulnerability rests on explicit or implicit standards for a decent life and provides the basis for the special compensatory treatment of respective vulnerable groups. On the other hand, narratives of vulnerability may suggest the victimhood of these groups or even blame the victims by focussing on individual deficits instead of structural issues. On a deeper ontological level, some critics argue that the trend to define ever more social groups as vulnerable amounts to “undermining expectations that the human subject is capable of agency, rationality and autonomy” (Brown et al. 2017, 501). A mirror-image criticism is made against the counterparts of vulnerability, for instance against the concept of resilience, which focuses on the capacities of individuals and groups to respond positively to shocks and stresses. Resilience means more than just coping with difficult circumstances; rather, it addresses “the transformative potential to turn adversity into opportunity” (Glavovic et al. 203, in Boost et al. 2020, 60). Whereas the inflationary attribution of vulnerability disempowers the vulnerable, resilience may attribute too much agency to people in structurally difficult situations. When applied to poverty and economic hardship, an understanding of resilience as individual trait supports political discourses of the self-reliant responsible citizen and runs the risk of neglecting detrimental effects of resilient behaviour, for instance stress and health hazards (Hickman 2018).
Nevertheless, there is a trend in poverty research to focus on agency in opposition to structural determinism that depicts the poor as passive victims of external forces beyond their control. Yet, poverty and agency are in an inherent theoretical tension, insofar restricted capacities to act are defining elements of multi-dimensional poverty concepts. This is particularly true for one of the most prominent theoretical frameworks for studying poverty, namely the capability approach (CA). For the CA determining the degree of genuine agency of the poor is a normative yardstick for social policies and at the same time the measuring instrument for poverty. A person is poor to the degree that they do not have the freedom to lead a life according to their own reflected values. Agency also figures prominently in empirical research on poor people’s strategies of “getting by”, i.e., their ingenious mobilization and management of scarce resources. While this kind of research is often mainly descriptive, it is also conceptualised from a practice theoretical perspective as “welfare production” of households, which are seen as key actors of converting potential welfare resources (market commodities and public services) into actual wellbeing. Research from a social resilience perspective examines the biographical, contextual, economic, and socio-political conditions fostering the transformative potentials of the poor. Recent research has also framed the non-take up of welfare benefits as manifestation of agency, indeed of resistance to the control of the state. Thus, a common feature of sociological approaches to the capacities of a vulnerable population like the poor to deal with their situation is the focus on the social conditions that enable or restrict agency.
This plenary aims to analyse the agency of the poor between vulnerability and resilience. How can the possibilities of self-determination of the poor be conceptualised theoretically and examined empirically? What are the individual, social, cultural, economic, and institutional conditions for genuine agency or resilience within the structural constrains set by material poverty? How can the capacities of the poor be acknowledged without falling into the trap of romanticisation or responsibilisation?
References
• Boost, M., Promberger, M., Meier, L., & Sowa, F. (2020). Developing the concept of pov-erty and resilience. In M. Boost, J. Dagg, J. Gray, & M. Promberger (Hrsg.), Poverty, Crisis and Resilience (p. 58–72). Edward Elgar.
• Brown, K., Ecclestone, K., & Emmel, N. (2017). The Many Faces of Vulnerability. Social Policy and Society, 16(3), 497–510.
• Hickman, P. (2018). A Flawed Construct? Understanding and Unpicking the Concept of Resilience in the Context of Economic Hardship. Social Policy and Society, 17(3),409-424.
• Spini, D., Bernardi, L., & Oris, M. (2017). Toward a Life Course Framework for Studying Vulnerability. Research in Human Development, 14(1), 5–25.ociety, 26(1), 132–146.
Mit dem Begriff der Vulnerabilität wird ein „ubiquitärer Komplex sehr verschiedenartiger Phänomene zusammengefasst“ (Zirfas/Dederich 2021), die im Kern auf die unhintergehba-re Verletzlichkeit der conditio humana verweisen sowie auf Konstellationen, durch die Verwundbarkeit(en) des Subjekts hervorgebracht, als solche anerkannt und bezeugt oder auch verdeckt werden. Doch welche methodologischen und methodischen Herausforde-rungen wirft die adäquate Erfassung von „Vulnerabilität“ auf und in welcher Weise wer-den damit Fragen nach so zentralen Begriffen wie Subjekt, Subjektivität, Selbst und Hand-lungsautonomie relevant?
Nicht nur stellt sich die Frage der Operationalisierbarkeit des Gegenstands, sondern auch im Bereich der häufig als „qualitative“ Verfahren benannten Methoden, kann Vulnerabili-tät nicht ohne Weiteres empirisch erfasst werden. Konzeptualisiert man Verletzlichkeit als konstitutiv sozial gestiftetes Phänomen, welches untrennbar auf die soziale Positionalität des Subjekts verweist, sind wir auf einen interpretativen Forschungszugang verwiesen, der konflikthafte intersubjektive Dynamiken und die Beschaffenheit von Möglichkeitsräumen zur Hervorbringung, Freisetzung oder Begrenzung von Handlungspotentialen analytisch zu würdigen vermag.
Denn mit Verletzlichkeit wird die Betroffenheit von sozialer Praxis benannt: Diese kann verletzen, Verletzungen hinterlassen, Verletzungen aufnehmen und integrieren, und Pra-xis wird damit in eine historische Perspektive eingerückt. Mit dem Adjektiv ‚verletzlich‘ rückt immer auch das Potentielle in den Fokus der Aufmerksamkeit: Es kann zu Verletzun-gen, zu Wunden kommen, aber es muss nicht dazu kommen, auch kann potentiell Verlet-zendes unter bestimmten Voraussetzungen transformiert werden oder - wie es mit dem Stichwort der ‚Resilienz‘ thematisch ist - aufgefangen werden. So kann Vulnerabilität auch als Chiffre für Sensibilität und Autonomie gelesen werden, also als Konzept für ein Leben, das sich nicht verschließt, sich nicht verschließen kann, sondern das eingelassen ist und sich einlässt, auch wenn dies erst einmal Verletzungen oder die Gefahr dessen bedeutet. Vulnerabilität ist dabei eine Dimension von Autonomie genauso wie Agency. Wie es Sch-mitt (2019: S. 282) formuliert: „In ihrer Verzahnung gedacht sind Agency und Vulnerabili-tät zwei Seiten derselben Medaille.“ Aus dieser Perspektive geht es darum, Subjekte „we-der einseitig als handlungsfähige noch einseitig als vulnerable ‚Wesen‘“ (ebd.) zu konzi-pieren, sondern sie als mit potentiell oder real verletzenden Umständen kreativ umge-hende Akteurinnen und Akteure in ihrem Handeln zu verstehen.
Aussichtsreich erscheint also eine mikrologische Perspektive, in der Agency relational er-fasst werden kann (vgl. Eßer 2023, Raitelhuber 2022, Scheid & Zizek 2023).
Im Symposium wollen wir die Gegenstandskonzeption sowie die methodologische und methodische Rahmung dreier empirischer Projekte vorstellen, in denen Verletzlichkeit und Verletzungen empirisch erforscht wurden und die Bedingungen dafür explizieren, dass dieser Gegenstand ergriffen werden konnte.
Dabei steht einerseits die Frage nach den methodischen und methodologischen Implikati-onen von Forschung zu Vulnerabilität im Vordergrund sowie andererseits die Frage nach den sich daraus ableitenden theoretischen Verhältnisbestimmungen von Verletzlichkeit und Autonomie.
Literatur
• Dederich, M. & Zirfas, J. (2022). Phänomene der Vulnerabilität. Human- und sozialwissen-schaftliche Zugänge. In M. Dederich & J. Zirfas (Hrsg.), Glossar der Vulnerabilität. Sprin-ger VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30778-3_1
• Eßer, F. (2023). Von ‚Sozialisation‘ zu ‚Agency‘ – und wieder zurück? Ein Diskussionsbei-trag aus kindheitstheoretischer Perspektive. In C. Scheid, M. Silkenbeumer, L. Zizek & B. Zizek (Hrsg.), Sozialisationstheorie und -forschung revisited. Ein Paradigma im Lichte der neuen Kindheits- und der Jugendforschung (S. 43−59). Wiesbaden: VS.
• Raithelhuber, E. (2022). Welches Verständnis von „agency in transitions“ braucht die Übergangsforschung? Plädoyer für einen relational-relativistischen, nicht-anthropozentrischen Zugang. In S. Andresen, P. Bauer, B. Stauber, & A. Walther (Eds.), Doing Transitions – die Hervorbringung von Übergängen im Lebenslauf: Beiheft der Zeit-schrift für Pädagogik (S. 32−48). Beltz Juventa.
• Scheid, Claudia & Zizek, Boris (2023). Analysen von Kinderzeichnungen als Ausgangs-punkt für eine rekonstruktive Kindheitsforschung. In C. Scheid, M. Silkenbeumer, L. Zizek & B. Zizek (Hrsg.), Sozialisationstheorie und -forschung revisited. Ein Paradigma im Lichte der neuen Kindheits- und der Jugendforschung (S. 99−116). Wiesbaden: VS.
• Schmitt, C. (2019). Agency und Vulnerabilität. Soziale Arbeit, 68. Jg., Nr. 8, S. 282-288.
Der Erwerb von Bildungsabschlüssen im Schweizer Bildungssystem verläuft in hohem Masse sozial selektiv. So besuchen Kinder von Akademiker*innen doppelt so oft ein Gymnasium wie Kinder von Eltern mit mittlerem und niedrigem Bildungsniveau (z.B. Becker/Schoch 2018). Entsprechend haben sich die Bildungschancen für Kinder und Jugendliche aus unterschiedlichen Schichten nicht angeglichen und Chancengleichheit erweist sich – in Anlehnung an Bourdieu – nach wie vor als Illusion. Dabei wird der Bildungserfolg von weiteren Ungleichheits- und Differenzkategorien, wie beispielsweise «Migrationshintergrund» und Geschlecht, beeinflusst. Bereits seit einiger Zeit beschäftigt sich die Forschung mit Fragen der institutionellen Diskriminierung an Schulen und weist damit auf die Relevanz von institutionalisierten Routinen und herrschaftsförmigen Strukturen für Diskriminierung und Ausgrenzung im Bildungsbereich hin (Gomolla/Radtke 2009; Mecheril et al. 2010).
Differenzkonstruktionen implizieren also, dass Unterschiede in sozialen Praktiken hergestellt und wirksam gemacht werden. Solche Differenzpraktiken sind grundlegend für gesellschaftliche Macht- und Herrschaftsverhältnisse, woran wesentlich das Bildungssystem und seine Akteur*innen beteiligt sind.
Im Zuge der Bildungsexpansion aber auch der unsicheren gesellschaftlichen Bedingungen diversifizieren sich Lernvoraussetzungen, (Berufs-)Bildungsbiographien sowie – unter dem Aspekt von Mehrfachzugehörigkeiten – die Zusammensetzung von Schüler*innen und Studierenden. Da Bildungseinrichtungen in der Regel darauf ausgerichtet sind, kulturelle und soziale Ordnungen zu tradieren, laufen sie Gefahr, durch Differenzierungspraktiken Zuschreibungen vorzunehmen und institutionelle Diskriminierungen resp. damit verbundene Bildungsungleichheit zu reproduzieren.
Für die Entwicklung differenzsensibler und diskriminierungskritischer Perspektiven und damit verbunden die Berücksichtigung von ressourcenorientierten Ansätzen ist es grundlegend, herauszukristallisieren, wie sich Differenzierungspraktiken in der (Hochschul-)Lehre bspw. aufgrund der Kategorien Migration und Geschlecht sowie anderer Ungleichheitsdimensionen manifestieren. Denn aktuelle Diversity-Ansätze implizieren die Gefahr, alltagsweltliche, essentialisierende Festschreibungen von Differenzmarkierung zu reproduzieren und somit Viktimisierungsdiskurse im Bildungskontext zu befördern. Mit Rekurs auf machtanalytische und insbesondere postkoloniale Theoriezugänge stellt sich für das Bildungssystem die Anforderung, kategorisierende Zuschreibungen aufzubrechen und damit einhergehende Hierarchisierungen zu hinterfragen. Bisher sind allerdings kritisch-emanzipatorische und antidiskriminierende Positionen, welche die unterschiedlichen soziokulturellen Bedingungen von Schüler*innen und Studierenden an (Hoch-)Schulen angemessen berücksichtigen, noch wenig vertreten.
Im Rahmen postkolonialer und dekonstruktivistischer Theoriekonzepte entstanden in den letzten Jahrzehnten Ansätze, die ihren Fokus weg von individuellen Bildungsentscheidungen und deren Bedingungen hin zu Produktions- bzw. Reproduktionsprozessen von Differenz, Ausgrenzungs- und/oder Diskriminierungsmechanismen im Bildungsbereich richten. Ausgehend von einem problematisierenden Blick auf differenzfestschreibende Normalitätskonstruktionen von Akteur*innen im Bildungsfeld einerseits und den Bildungsinstitutionen andererseits bieten diese Perspektiven einen analytischen Zugang, um migrationsgesellschaftliche Ungleichheitsverhältnisse kritisch zu untersuchen (z.B. Riegel 2016; Castro Varela 2017).
Othering kristallisiert sich dabei zu einem zentralen theoretischen Konzept heraus, das es erlaubt, die Konstitution der «Anderen» als einen gesellschaftlichen Prozess von Zuschreibungen, Essentialisierungen, Stereotypisierung, Kulturalisierung etc. zu begreifen und sichtbar zu machen. Normabweichungen werden dabei sowohl im Hinblick auf Vorstellungen über «Eigen» und «Fremd» sowie unter Bezugnahme auf weitere Differenzlinien ein untergeordneter Status als «Negativfolie» zugeschrieben.
Anhand von drei Projekten steht im Fokus dieser Plenumsveranstaltung die Frage, welche Formen von Prekarität resp. Fragilität Differenzierungspraktiken und Hierarchisierungen in pädagogischen und sozialarbeiterischen Bildungsfeldern einnehmen und wie diese – aus der Perspektive von Bildungssubjekten – analysiert und kritisch betrachtet werden können.
Die geplanten Beiträge nehmen unterschiedliche Ebenen des Bildungssystems in den Blick. Während Beitrag 1 die Perspektive von Schüler*innen der Sekundarstufe I fokussiert, befasst sich Beitrag 2 mit Differenzsensibilität von angehenden Primarlehrpersonen. Beitrag 3 untersucht die Perspektive von Lehrenden und Praxisbegleitpersonen an Fachhochschulen der Deutsch- und Westschweiz. Die drei folgenden Beiträge befassen sich mit unterschiedlichen Perspektiven auf das Bildungssystem, denjenigen von Schüler*innen, Studierenden und Lehrenden.
Literaturhinweise
Becker, Rolf/Schoch, Jürg (2018). Soziale Selektivität. Empfehlungen des Schweizerischen Wissenschaftsrates SWR. Expertenbericht (Politische Analyse 2018/3). Bern: Schweizerischer Wissenschaftsrat (SWR).
Castro Varela, María do Mar (2017): (Un-)Wissen. Verlernen als komplexer Lernprozess. In: Migrazine, Ausgabe 1. URL: http://www.migrazine.at/artikel/un-wissen-verlernen-als-komplexer-lernprozess. [Zugriff: 06.09.2023]
Gomolla, Mechtild/Radtke, Frank-Olaf (2009). Institutionelle Diskriminierung. Die Herstellung ethnischer Differenz in der Schule. Wiesbaden: Springer VS.
Mecheril, Paul/Castro Varela, María do Mar/Dirim, İnci/Kalpaka, Annita/Melter, Claus (2010). Migrationspädagogik. Weinheim, Basel: Beltz.
Riegel, Christine (2016). Bildung, Intersektionalität, Othering. Pädagogisches Handeln in widersprüchlichen Verhältnissen. Bielefeld: transcript.
Vulnerabilität(en) sozialer Zusammenhänge zu analysieren, gehört zu einem etablierten Repertoire sozial- und erziehungswissenschaftlicher Forschung (Dederich & Zirfas, 2022). Was bzw. wer dabei als vulnerabel bezeichnet wird, wird vielfältig theoretisiert und empirisch bearbeitet. Nicht selten wird von einer als vulnerabel markierten Gruppe ausgegangen, deren Lebenssituation genauer untersucht wird, mit einem Risiko, die Verhältnisse zu reproduzieren, die mit dem Begriff kritisiert werden sollten (Dederich, 2019, S. 232). Das geplante Plenum rückt ambivalente Prozesse der Vulnerabilisierungen in den Fokus der Diskussion und geht der Frage nach, welche sozialen Zusammenhänge, wie und mit welchen Folgen für wen (diskursiv und pädagogisch) als vulnerabel hervorgebracht werden, oder anders formuliert: wer, wie und mit welchen Folgen für wen vulnerabilisiert wird sowie, wie sich vulnerabilisierte Subjekte zu Bedingungen ihrer Hervorbringung als vulnerabel ins Verhältnis setzen. Mit dieser Lesart des Vulnerabilitätsdiskurses schliesst die Plenumsveranstaltung an subjektivierungstheoretische Überlegungen zu Vulnerabilität von Butler (2005, 2015, 2018) an, die Vulnerabilität relational versteht: Nicht als eine Eigenschaft von Personen(-gruppen), sondern «as political effects, unequaly distributed effects of a field of power that acts upon and through bodies” (Butler, 2015, S. 145). Vulnerabilität wird dieser Perspektive zufolge als gesellschaftlich situiert und sozial hergestellt gedacht. Mit der Angewiesenheit der Subjekte auf die performativen Anrufungen wird dabei ihre prinzipielle Verletzbarkeit konzeptualisiert (Butler, 2005, S. 48), die als eine durch Normen der Anerkennung strukturierte Vorbedingung der Subjektwerdung betrachtet wird (ebd., S. 61). Zugleich können sich Möglichkeiten des Sich-ins-Verhältnis-Setzens zu Bedingungen der eigenen Existenz bzw. der Verschiebung von Grenzen sozialer Anerkennbarkeit eröffnen, wenn Vulnerabilitäten mobilisiert werden (Butler, 2015, S. 153).
Prozesse der Vulnerabilisierungen entlang hegemonialer Normen und Zuschreibungen werden in der geplanten Plenumsveranstaltung anhand dreier empirischer Studien analysiert, die sich mit familialen Vulnerabilitätskonstellationen in diversen pädagogischen Kontexten befassen. Im Fokus sind einerseits positionierende Anrufungen und andererseits Aushandlungen der Positionierungen von Akteur:innen im Kontext hegemonial wirkender Machtverhältnisse und Familienbilder (Fitz-Klausner et al. 2021). Im ersten Beitrag zeigt Simone Brauchli anhand der Analyse qualitativer Interviews mit Fachpersonen der Jugendstrafbehörden auf, wie minderjährige Straffällige als Gefährder:innen positioniert werden. Diese Positionierung steht einer fachlichen Bearbeitung ihrer Verletzlichkeit und Schutzbedürftigkeit entgegen und blendet die familialen Vulnerabilitätskonstellationen, die den jeweiligen Fall konturieren, aus. Im zweiten Beitrag analysiert Luisa Genovese im Kontext eines berufsvorbereitenden Schuljahres (BVS) mit Bezug auf junge Geflüchtete, wie die (physische) Absenz ihrer Familien von verschiedenen Akteur*innen (Lehrpersonen, Lernenden aber auch von Betrieben) bearbeitet wird, auf welche Weise familiarisierende Praktiken der Beschulung spezifische Vulnerabilitäten erzeugen, ausser Acht lassen oder (re-)produzieren sowie wie sich junge Geflüchtete zu und in diesen vulnerabilisierenden Kontexten positionieren. Im dritten Beitrag beleuchtet Lalitha Chamakalayil anhand Gruppendiskussionen, wie Mütter unter 25 aufgrund von Armutsrisiken und ihrer häufigen Angewiesenheit auf staatliche Subventionsleistungen – u. U. begründet in einer fehlenden Berufsausbildung und der Unvereinbarkeit von Berufstätigkeit und Sorgearbeit sowie dem Alter der jungen Frauen und ihrer Kinder – als vulnerabel konstruiert werden. Dies geht meist mit einem verbesondernden Blick staatlicher Institutionen hinsichtlich Kinderschutzfragen einher. Der Beitrag fokussiert auf den Umgang der Mütter mit diesen Zuschreibungen und daraus resultierenden möglichen Blockaden zur Nutzung des Hilfesystems. Im abschliessenden Kommentar diskutiert Oxana Ivanova-Chessex die Beiträge im Hinblick auf die allgemeine Fragestellung des Plenums und markiert mögliche Linien der Diskussion.
Literaturverzeichnis
• Butler, J. (2005). Gefährdetes Leben: Politische Essays. Suhrkamp.
• Butler, J. (2015). Notes Toward a Performative Theory of Assembly. Harvard University Press.
• Butler, J. (2018). Politik, Körper, Vulnerabilität Ein Gespräch mit Judith Butler. In G. Pos-selt, T. Schönwälder-Kuntze, & S. Seitz (Hrsg.), Judith Butlers Philosophie des Politi-schen: Kritische Lektüren (S. 299–323). transcript.
• Dederich, M. (2019). Körper, Subjektivierung und Verletzbarkeit. Judith Butlers fragiles Subjekt. In R. Stöhr, D. Lohwasser, J. Noack Napoles, D. Burghardt, M. Dederich, N. Dziabel, M. Krebs, & J. Zirfas (Hrsg.), Schlüsselwerke der Vulnerabilitätsforschung (S. 221–237). Springer Fachmedien.
• Dederich, M., & Zirfas, J. (2022). Phänomene der Vulnerabilität. Human- und sozialwis-senschaftliche Zugänge. In M. Dederich & J. Zirfas (Hrsg.), Glossar der Vulnerabilität (S. 1–9). Springer Fachmedien.
• Fitz-Klausner, S., Schondelmayer, A.-Ch. & Riegel, Ch. (2021). Familie und Normalität. Einführende Überlegungen. In A.-Ch. Schondelmayer, Ch. Riegel, & S. Fitz-Klausner (Hrsg.), Familie und Normalität: Diskurse, Praxen und Aushandlungsprozesse (S. 7–23). Budrich.
This plenary session aims at moving the discussion on vulnerability forward by discussing the complex construction of “mental illness” in law enforcement and how it is entangled with varying perceptions of vulnerability. Both the police and the criminal justice system are built to address questions of security, justice and social restoration. In their daily work, members of the law enforcement, justice, and prison system deal with those who are considered – in one way or another – “unfit” for societal life. At the same time, they are often confronted with marginalized persons whose position is coupled with various dimensions of vulnerability. One of these dimensions consists in the mental health condition some of the addressed persons find themselves in.
Institutions like the police, forensic psychiatry and prison do not only manage people who might be the cause of trouble. They are also themselves troubling, as they often extend their activity beyond the physical limits of the institution (Disney & Schliehe, 2018). Also, they operate in a difficult tension of care and control, which poses a serious challenge for the practice of members of the institutions. In their daily work, they thus navigate many ambiguities, such as the tension between the societal mission to ensure security and resocialization while operating with financial pressures and increasing administrative load.
These tensions become even more accentuated when police officers and prison staff address vulnerable persons. More specifically, they are increasingly confronted with both challenging and ambiguous situations at the crossroads of law enforcement and mental health. The plenary session explores the different institutional responses of the law enforcement and criminal justice system to mentally or emotionally disturbed persons, how these responses are developed, negotiated, reasoned, and challenged. It does so by focusing on three institutional areas in charge of the frontline management: The police, the prison and the forensic psychiatry.
Police encounters with people who are emotionally disturbed, experiencing some form of mental health crisis or exhibiting symptoms of mental illness are an important, sensitive and demanding aspect of contemporary police work (Wallace 2020; Peay 2010). In the UK, Wales, USA and Australia, a significant proportion – up to 40% – of police time is spent managing mental health issues (McDaniel et al. 2020). Overall, current research indicates that police interactions with persons with mental health problems are tending to increase and that a significant proportion of police work is concerned with welfare incidents and the treatment of vulnerable persons (Ouellet et al. 2021; Dehaghani 2021; Asquith et al. 2017). Their findings point to both de-escalated and softer forms of police encounters with persons with mental illness (PMI), and an authoritarian and repressive use of force, which is accompanied by tendencies to criminalize PMI. The perception and negotiation of what constitutes vulnerability in this field is crucial in order to understand this spectrum of police interventions.
In the criminal justice system, a majority of imprisoned people experience psychological distress (Forrester & Hopkin, 2019). On the one hand, there is an elevated percentage of PMI among marginalized groups such as former drug addicts, on the other hand, the prison experience often leads to mental stress. The criminal justice proceeding responds to non-desired behavior such as “lack of remorse” or “lack of empathy” with psychological labeling (Jones, 2023). While the need for psychological support is well documented by research, most therapeutic settings concentrate on people whose mental problems have been diagnosed in relation with the felony. The treatment is therefore linked to the aim of reducing reoffending and not to the general health of the imprisoned person and many people lack a treatment (Gerth et al., 2022). The nexus between criminal justice and mental health is therefore a complicated one and requires a critical discussion.
While the police often function as first responder for situations involving PMI, the criminal justice system and the prison constitute the downstream of a criminalization process. The field of forensic psychiatry has been developed between those areas. Within the realm of criminal justice system, it plays a pivotal evaluative role as expert witnesses in court, determining an individual's competence to stand trial, assessing the risk of re-offending, and providing insights into criminal behavior. In some contexts, forensic psychiatrists and forensic nurses offer training to police on handling PMI, assist in crisis interventions, consult and advice on legal matters involving psychiatric issues, and serve as resource persons on the beat, providing an understanding of a person's mental state during police intervention and legal proceedings. How does the emergence of these mental health practitioners impact the line between the vulnerability of persons with mental health issues and the potential “danger” of psychological and psychiatric preconditions? How does this boundary affect the way persons with mental health issues are addressed in the penal system?
Exploring the way both mental illness and vulnerability are constructed and mobilized in these fields finally allows to disentangle the fine lines between care and control (Fassin 2011) – and how they mutually inform each other. By focusing on the three institutions of police, forensic psychiatry and prisons, the contributions offer insights into the questions of how state actors deal with marginalized persons and what role the situated construction of vulnerability plays in this. In particular, the complex nexus between criminal behavior and mental illness vs. the vulnerability of people with mental health needs is critically debated.
Cities are characterised by pluralism. This fact is becoming increasingly relevant in the practice of urban governance and planning. The handling of differences and vulnerabilities is usually based on an understanding that favours only one individual feature (such as income) and addresses only speciYc groups. The proposed plenary critically examines this restrictive understanding of differences and vulnerabilities, an understanding that imposes exclusive features on individuals or groups and thereby simpliYes complex identities.
Individualisation, anarchic community building, mobility and globalisation are all changing cities and challenging the traditional modus of governing collective spaces (Sassen 2002). The trend is toward differentiation and increasing complexity (von Beyme 1992) – toward singular complex (intersectional) identities rather than larger, homogeneous group identities (Cho et al. 2013) – and a focus on the heterogeneity of people living in the same territories, in particular urban ones (Pattaroni 2006; Vertovec 2007; Tasan-Kok et al. 2013).
There are various loci from which to examine how such complexity can be managed. One such locus is the organisation of urban spaces and urban mobility. There are also different ways to study how cities deal with contemporary challenges. One of these is to take into consideration how differences embodied in contemporary societies are shaped by and framed in contemporary urban contexts. The increasing differentiation in modern societies is most pronounced in cities, especially in urban areas with a highly mobile population (Viry and Kaufmann 2015). Cities attract people from all over the world with diverse origins, religious practices, socioeconomic statuses and everyday practices (Cattacin 2009), and modern cities and their governance are forced to respond to this heterogeneity and demographic change. Although policies regarding, for instance, social security or health needs are usually made at the national level, cities offer an interesting context for the investigation of territorialised practices, because they are confronted with highly diverse lifestyles and speciYc vulnerabilities and are therefore especially affected by the question of the inclusion of differences. It is also in urban areas that we Ynd a concentrated mobilisation of special resources and innovative, specialised infrastructure implemented at the local level and supported through the participation of all sorts of stakeholders in order to better respond to the needs of a highly differentiated population (Cattacin 2011).
The aim of this plenary is to discuss the concepts and practices adopted by cities to deal with these differences and to develop new approaches to planning and thinking the city that promote the inclusion of specific vulnerabilities and, in general, differences*.
*We use the concept of differences instead of diversity in order to distinguish the political use (and misuse) of the latter term (Faist 2009)) from the idea that our societies are pluralistic and characterised by processes of differentiation that also include the formation of individual, collective and territorial identities (Anthias 2013).
References
Anthias, Floya (2013). "Hierarchies of social location, class and intersectionality: Towards a translocational frame." International Sociology 28(1): 121-138.
Cattacin, Sandro (2009). "Differences in the City: Parallel Worlds, Migration, and Inclusion of Differences in the Urban Space", in Hochschild, Jennifer L. and John H. Mollenkopf (eds). Bringing outsiders in : transatlantic perspectives on immigrant political incorporation. Ithaca: Cornell University Press, p. 250-259.
Cattacin, Sandro (2011). "Urbane Vielfalt und Innovation", in Schweizerische Akademie der Geistes- und Sozialwissenschaften (ed.). Von der Deklaration zur Umsetzung – Schutz und Förderung der kulturellen Vielfalt in der Schweiz. Bern: SAGW, p. 47-52.
Cho, Sumi, Kimberle Williams Crenshaw and Leslie McCall (2013). "Toward a Yeld of intersectionality studies: Theory, applications, and praxis." Signs 38(4): 785-810.
Faist, Thomas (2009). "Diversity - a new mode of incorporation?" Ethnic and Racial Studies 32(1): 171-190. Pattaroni, Luca (2006). "La ville plurielle. Quand les squatters ébranlent l’ordre urbain", in Bassand, Michel, Vincent Kaufmann and Dominique Joye (eds). Enjeux de la sociologie urbaine. Lausanne: PPUR, p. 283-314.
Sassen, Saskia (ed.) (2002). Global networks, linked cities. New York: Routledge.
Tasan-Kok, Tuna, Ronald Van Kempen, Mike Raco and Gideon Bolt (2013). Towards Hyper-DiversiYed European Cities: a critical literature. Utrecht: Utrecht University, Faculty of Geosciences.
Vertovec, Steven (2007). "Super-diversity and its implications." Ethnic and Racial Studies 30(6): 1024-1054.
Viry, Gil and Vincent Kaufmann (2015). High mobility, work and personal life. London: Palgrave Macmillan.
von Beyme, Klaus (1992). Theorie der Politik im 20. Jahrhundert. Von der Moderne zur Postmoderne. Frankfurt M.: Suhrkamp.
Duration : 120 Minutes
Le monde du travail est confronté à des défis exceptionnels. La mondialisation et la numérisation de l’économie et la pandémie du COVID-19 ont accéléré l’automatisation, la fragmentation des entreprises et le développement de nouvelles formes organisationnelles (plateformes et télétravail). Ces dynamiques renforcent la précarisation de l’emploi (travail temporaire et sur appel, faux indépendants, etc.) et des conditions de travail (couverture légale lacunaire, faible rémunération, risques sanitaires accrus, etc.), notamment pour les travailleurs-euses les plus vulnérables. Les évolutions démographiques (p.ex. les transformations des régimes migratoires), technologiques (p.ex. l’intelligence artificielle) et environnementales (p.ex. les températures caniculaires) ont en outre fait émerger de nouveaux risques pour les travailleurs-euses.
Dans ce contexte de vulnérabilité croissante, les institutions de régulation du marché du travail telles que les organes d’inspection du travail ont un rôle important à jouer afin d’assurer le respect des normes de santé, de sécurité, de salaire et d’emploi. Ce rôle est d’autant plus important que, depuis les années 1970, le partenariat social, et en particulier les syndicats, ne cessent de s’affaiblir quant à leur capacité à organiser et protéger, notamment les travailleurs les plus précaires et vulnérables. Nous souhaitons ainsi explorer dans cet atelier les trois axes suivants :
(1) La prise en compte des transformations du marché du travail par les services d’inspection du travail
Au niveau national, l’impact des transformations du marché du travail se différencie selon les institutions de régulation, l’organisation, les ressources et l’approche des services d’inspection en matière de sécurité et santé et des conditions de travail. Quelle importance ces services accordent-ils aux différentes transformations du marché du travail ? Quels sont les enjeux que ces transformations posent à la protection de la santé et des conditions de travail et d’emploi ? Quels sont les enjeux pour l’action des inspecteurs-trices sur le terrain ?
(2) Atouts et limites des dispositifs d’inspection du travail existants
Les services d’inspection du travail se différencient aussi au regard de la présence d’autres acteurs en charge de contrôler le marché du travail, des champs d’intervention de l’inspection (sécurité, santé et conditions de travail) et à l’étendue des ressources et des compétences. Quels sont les atouts et les limites des dispositifs d’inspection du travail existant pour répondre à la vulnérabilité des travailleurs-euses ? Quels sont les débats au regard des réformes de l’inspection du travail dans ce nouveau contexte ?
(3) Stratégies des inspections du travail face à la vulnérabilité des travailleurs-euses
Les services d’inspection sont appelés à adapter leur organisation et mode d’intervention pour répondre aux transformations du marché du travail. Quelles sont les mesures de réorganisation interne adoptées par les inspections du travail ? Les transformations du marché du travail modifient-elles les approches d’intervention ? Les enjeux soulevés favorisent ou entravent-ils la collaboration avec d’autres institutions de régulation du marché du travail, notamment les partenaires sociaux ?
Cet atelier vise à comprendre comment ces enjeux s’articulent dans différents contextes nationaux. Les communications sont appelées à s’inscrire dans l’un ou plusieurs des trois axes proposés. Les propositions de max. 2000 caractères (espaces comprises) doivent être transmises aux co-organisateurs de l’atelier : aris.martinelli@hetsl.ch, alessandro.pelizzari@hetsl.ch et nicolas.ponsvignon@supsi.ch au plus tard le 5 janvier 2024. Les langues acceptées sont l’allemand, le français et l’anglais.
This workshop aims to bring together presentations on different relations between ageing, migration, and vulnerability or on the contrary wellbeing. The literature describes migration as a factor of vulnerability. Ageing also is associated to an increase in precarity, making older migrants a group which accumulates vulnerabilities. Having to manage with old age vulnerability and achieve wellbeing, some persons choose to initiate migration close to or after retirement to cope with small pensions.
Research on older migrants shows that upon retirement some are aiming to return to the home country, others prefer to stay in the host country to be closer to family, and some engage in back-and-forth mobilities. Older adults without a migration experience sometimes also choose to migrate to countries in Southern Europe or the Global South.
We invite papers from different disciplines that question theoretically and empirically the intersections between old age and migrations through the prism of vulnerabilities and well-being. They can address questions, such as, but not limited to:
How do migrants cope with vulnerability and old age care needs?
What transnational (im)mobility patterns can be observed among older migrants, what factors influence them, and which are the implications for well-being?
What role do health regimes and medical services play in mobility decisions?
How do migration and welfare policies influence the choices of older adults to cope with vulnerability?
What differences and similarities can be observed between coping strategies of older adults with and without migration background?
How do age and gender intersect in the experience of older migrants, and of those who migrate close to or at retirement?
Moments of crisis usually trigger responses from state and civil society actors. When governments struggle to meet the complex demands of a given situation, non-governmental bodies engage in supportive action. How civic actors step in where state action falls short could be seen during the alleged “summer of migration” (Fry and Islar 2021), or during the Covid-19 pandemic. We can therefore understand societal engagement as a fundamental dimension of state governance. At times it is encouraged or willfully outsourced, while being merely tolerated or hindered at other times.
The interplay of state and civic responses to crises not only moves issues of solidarity to the fore, but also raises questions of who deserves, who receives and who provides help. These questions are entangled with different notions of vulnerability. Recent debates around exploitative labor conditions, overt precarity – as manifested in long queues in front of food banks – urge us to acknowledge that vulnerability is no longer a fringe phenomenon. It increasingly affects a broad population, living in poverty, with unstable legal status or other structurally induced disadvantages. The targeted provision of care and support in response to crisis-induced vulnerability is strongly connected to the concerted interaction of various actors. Yet, tensions may arise due to different political and professional goals or as a result of legal regulations.
In this workshop, we explore meanings and practices of care across a diverse range of socio-political contexts interested in more abstract notions of caring policies, caring economies and caring commons (Knobloch et al. 2022). Short participant inputs will be followed by an interactive session with small roundtables. In an open, concluding discussion we aim to shed light on the interplay of structurally induced vulnerabilities, different needs and forms of care and the actors involved respectively.
Wenn sich Care-Arbeiter:innen in neuen Basisgewerkschaften für würdevollere Arbeitsbedingungen und Pflegesettings zusammenschließen oder Aktivist:innen gegen Zwangsräumungen und für ein Recht auf Wohnen demonstrieren, dann zeigt dies im Sinne Butlers (2016), dass Vulnerabilität und politische Handlungsfähigkeit keine Gegensätze bilden müssen, sondern zusammenfallen können. Der Workshop spitzt diesen Nexus auf die Frage zu: Welche Formen von Kollektivität entstehen, wenn vulnerable Verhältnisse politisiert werden?
Der Fokus auf die Kollektive, die aus der Politisierung von Vulnerabilität hervorgehen, schlägt einen konzeptuellen Mittelweg ein. Feministischen (Butler 2016, Govrin 2022) und neomaterialistischen Impulsen (Barad 2012, Coole 2023) folgend, ist Vulnerabilität als ein sozialontologischer Fakt zu würdigen, die Gleichheit aller menschlicher Körper in ihrer Verletzbarkeit zu betonen. Dies gilt es mit dem Konstruktivismus zusammenzuführen, den die kritische Arbeits- und Migrationssoziologie oder die Disability Studies verfechten. Dort erweist sich Vulnerabilität (auch) als kontingente Kategorisierung, sie kann politisch verändert, zumindest dezentriert werden. Zwischen Fakt und Konstrukt – in dieser Spannung untersucht der Workshop, wie Kollektive aus Vulnerabilität entstehen und wie sie diese bearbeiten. Daran schließen viele Anschlussfragen an: Welche emanzipatorischen oder autoritären Beziehungsweisen von Kollektiven zu Vulnerabilität lassen sich rekonstruieren? Was definiert Empowerment, Agency oder Performativität, wenn sich Vulnerabilität niemals voll überwinden lässt? Und vice versa: In welchem Ausmaß wird Vulnerabilität durch politische Praktiken transformiert?
Whether or not to use a digital thesaurus to write this call is primarily a matter of efficiency. We wouldn’t have a bad conscience to do so. In other cases, technologies are undoubtedly intertwined with moral concerns – whether it is right or wrong, good or bad to develop and use certain technologies. Is it morally acceptable, for example, to create reproduction technologies connected to something as charged with societal values as conceiving a child? Or is it morally acceptable to employ systems of artificial intelligence in an increasing variety of social domains, a technology prone to machine bias and discrimination?
These three examples – a thesaurus, reproduction medicine, and artificial intelligence – demonstrate that technological artifacts are moralized to various extents by social groups. Moralization of technologies occurs when the perception, evaluation, and use of technological artifacts by individual or collective actors is structured by moral categories and standards. To understand the connections between technology and society – a topic of longstanding interest for social theory – we need to analyze the moral embeddedness of technological artifacts.
In this workshop, we wish to describe and explain how and why technologies become moralized. This can be studied from at least three perspectives: (i) to what extent do moral norms and values influence the production and adoption of new technologies? E.g., does the acceptance of reproduction medicine depend on gender ideologies? (ii) How do social actors negotiate the moral consequences of new technologies in societal fields, e.g., the moral consequences of nuclear technologies? (iii) To what extent are technological artifacts understood as having moral agency or moral patiency? E.g., when is artificial intelligence held responsible for its behavior? We place a special emphasis on empirical studies explaining when and how moral concerns influence or are influenced by technological innovations.
This workshop is organised by the Foko-KUKUSO (Forschungskomitee Kunst- und Kultursoziologie) / RC-SAC (Research committee Sociology of Arts and Culture) / CR-SAC (Comité de recherche Sociologie des arts et de la culture) of the SGS/SSA/SSS.
We would like to explore the theme of “vulnerability” within the field of arts and culture. The aim of the workshop sessions is to examine how vulnerability – be it social, institutional, individual, human, or non-human – is present in the artistic and cultural sectors, cultural production, and among audiences.
How does vulnerability occur in fields such as music and its different genres, performing arts, literature, visual arts and museums, or film/cinema and other media? How is vulnerability expressed and by whom, and how do cultural policies or public actors as well as the artists themselves deal with the connected risks? How are respective audiences vulnerable or perceive vulnerabilities differently from artists? Are there differences regarding vulnerability between the different artistic domains or with regards to national specificities in the measurement of and responses to this issue?
These questions and more will be addressed in the presentations critically examining these vulnerabilities. The discussions may shine light on how the concept expresses itself in artistic settings, which are in themselves often precarious and fragile, and, further on, consider how these aspects are measured and used by actors within arts and culture. Finally, the presentations will also reflect on their difference to other (social) analysis of culture and its vulnerability.
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Organisers: Christina Bornatici, Jérôme Blondé, Jacques-Antoine Gauthier, Lavinia Gianettoni, Jean-Marie Le Goff, Stephanie Steinmetz
The current period is witnessing a significant evolution in the definition and inclusion of the concept of gender, both in academic contexts and in society at large. Unlike previous quantitative surveys that often limited themselves to the simple male/female dichotomy, we aim to adopt a more comprehensive perspective. The main objective of this workshop is to move beyond the binary thinking and the traditional approach to gender roles. To capture diversity more comprehensively in quantitative surveys, it is essential to develop new measures (or integrate established ones) regarding sex, gender identity, sexual orientation, attitudes and behaviours related to gender, as well as lived experiences. This workshop aims to bring together methodological contributions on innovative measures in surveys and empirical analyses of such measures to question the social construction of the categories of women and men, as well as gender-related social inequalities, from a central gender perspective. The workshop will be divided into two parts. The presentations will be followed by a discussion with the audience, who are invited to share their experiences regarding new ways of collecting information and analysing gender.
--FR--
Organisation: Christina Bornatici, Jérôme Blondé, Jacques-Antoine Gauthier, Lavinia Gianettoni, Jean-Marie Le Goff, Stephanie Steinmetz
La période actuelle voit une évolution significative de la définition et de l'inclusion de la notion de genre, tant sur le plan académique que dans la société en général. Contrairement aux enquêtes quantitatives antérieures qui se limitaient souvent à la simple dichotomie homme/femme, nous souhaitons adopter une perspective plus globale. Le principal objectif de cet atelier est de dépasser la binarité et l’approche traditionnelle des rôles genrés. Afin de saisir la diversité de manière plus exhaustive dans les enquêtes quantitatives, il est essentiel de développer de nouveaux indicateurs (ou d’intégrer des indicateurs déjà établis) concernant notamment le sexe, l’identité de genre, l'orientation sexuelle, les attitudes et comportements liés au genre, ainsi que les expériences vécues. Cet atelier vise à réunir des contributions méthodologiques sur des indicateurs novateurs dans les enquêtes et des analyses empiriques basées sur de tels indicateurs et permettant de questionner la construction sociale des catégories femmes et hommes, ainsi que les inégalités sociales liées au genre, en adoptant une perspective de genre centrale. L’atelier sera divisé en deux temps. Les présentations seront suivies d'une discussion avec le public, qui est invité à partager ses expériences concernant de nouvelles façons de collecter des informations et d'analyser le genre.
The workshop addresses the question of the personal, collective, and institutional resources of people or groups in dealing with vulnerable situations from the perspective of decolonial social work. Social work emerged in line with the construction of colonial nations, advocating for social justice while operating within oppressive structures. Indeed, social work sets out to integrate people into dominant societal norms through state policies that routinely ignore the diversities of experiences (Clarke, Yellow Bird 2021). Decolonial social work critically examines the oppressive nature of structures and practices, also beyond national frameworks (Gray et al. 2013) and is grounded in the recognition that collective responsibility, accountability, and emancipatory social work should be the starting point. Further, decolonial research seeks to explore how social work has been historically complicit with the carceral methods of the state, often imbued with coloniality and Eurocentrism. We explore diverse conceptualisations of vulnerability in connections with social work that see it as something more than a condition to be pitied or rescued from. Following the ethics of vulnerability (Butler 2004), we value care as a fundamental relational quality that makes us human and challenge the view of ‘the vulnerable’ that should be subjected to paternalistic and colonial interventions rather than empowered to collaborate in collective resistance.
The workshop aims to explore in a theory-guided, practice-oriented way the manifold understandings of decolonial social work perspectives on vulnerability across borders. The workshop participants will explain the concept of vulnerability regarding the chosen situation, the perspective of decolonial social work, and discuss ways in which redesigning relations in their field of social work – be it research, intervention processes or institutional design – opens up more possibilities for action for vulnerable people and groups.
References
• Butler, Judith. Precarious life: The powers of mourning and violence. verso, 2004.
• Clarke, Kris, and Michael Yellow Bird. Decolonizing pathways towards integrative healing in social work. Milton Park, Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge, 2021.
• Gray, Mel, John Coates, Michael Yellow Bird, and Tiani Hetherington. Decolonizing Social Work. Burlington: Ashgate Pub. Company, 2013.
Armut und die gesellschaftliche Reaktion darauf sind schon seit den Anfängen der Soziologie ein Schlüsselthema. Eine angemessene Reaktion auf Armut wird soziologisch, aber auch politisch als zentral angesehen, um soziale Ordnung herzustellen. In der Schweiz ist in dieser Hinsicht Konsens, dass die Sozialhilfe, als Instrument der Unterstützung bei Armut, die Teilhabe am wirtschaftlichen sozialen, kulturellen und politischen Leben und damit die Voraussetzungen für ein menschenwürdiges Dasein ermöglichen soll (SKOS). Doch die Umsetzung dieses Vorhabens steht in der Schweiz auf einem instabilen Fundament. So wird zwar gemäss Artikel 12 der Bundesverfassung jeder Person, die sich in einer Notlage befindet, ein «Anspruch auf Hilfe und Betreuung und auf die Mittel, die für ein menschenwürdiges Dasein unerlässlich sind» garantiert. Allerdings relativiert die bundesgerichtliche Rechtsprechung diesen Anspruch. So werden derzeit als bundesweites Grundrecht einzig diejenigen minimalen Aufwendungen zugesichert, die vor einer «unwürdigen Bettelexistenz» bewahren. Für den konkreten Sozialhilfevollzug sind die Gemeinden zuständig, die auf der Grundlage der kantonalen Gesetzgebungen und den SKOS-Richtlinien Leistungen sprechen und Prozesse ausgestalten. Vor diesem Hintergrund stellt sich die Frage, inwiefern durch den Sozialhilfevollzug in der Schweiz soziale Ungleichheiten (re-)produziert werden. Diese Thematik soll im Workshop diskutiert werden.
Social vulnerabilities arise when social reserves (e.g., secure housing, income, and employment) are missing or insufficient. Cumulated vulnerabilities lead to a state of social weakness and hinder the development of an individual's social status. The intense migration of European citizens with multiple and severe social vulnerabilities, especially (but not exclusively) from the Central and Eastern European region, is a significant social challenge in Switzerland. Half of all homeless people living in Swiss cities arrived from Europe, and the proportion of European migrants among sex workers and beggars is even higher. Mobile destitute Europeans living without a residence permit in Switzerland are not eligible for social assistance and are often rejected by welfare services and punished by the police. They frequently face social exclusion, institutional discrimination, and economic marginalization. Many of them are affected by frequent transnational mobility, either to seek better healthcare, housing, or social support, or to send money to their families. The transborder territories in Switzerland offer opportunities but also barriers to this mobility. The workshop seeks contributions from the fields of sociology, social work, social policy, cultural anthropology, and law, focusing on the social vulnerabilities and coping strategies of destitute Europeans living in Switzerland, from both individual and systemic perspectives. In conclusion, the organizers seek answers to the following questions: What are the main vulnerabilities and resources of destitute European migrants? What coping strategies are applied in overcoming vulnerabilities? And what are the systemic responses of Swiss welfare services to these vulnerabilities?
Den Grundsätzen des soziologischen Ethik-Kodex folgend, stellen Objektivität und Integrität der Forschenden, Risikoabwägung und Schadensvermeidung, Freiwilligkeit der Teilnahme, informiertes Einverständnis sowie Vertraulichkeit und Anonymisierung zentrale Aspekte von Forschungsethik dar. Die rekonstruktive Sozialforschung ist aufgrund ihrer methodologischen Prämissen im Hinblick auf forschungsethische Fragen seit ihren Anfängen in besonderer Weise herausgefordert. Der soziologische Ethik Kodex bietet zwar Orientierungshilfe an, wirft aber auch Fragen auf, da die allgemeinen Richtlinien nicht ohne weiteres auf rekonstruktive Forschungskontexte übertragen werden können. So stellt sich in einer Reihe von Forschungsfeldern die Frage, inwiefern eine informierte Einverständnis des Gegenübers als Grundlage der Beteiligung realistisch ist: beispielsweise dann, wenn Interviews mit Personen geführt werden, die nicht in der Lage sind zuzustimmen oder deren Zustimmung ohne äußeren Zwang fraglich wäre. Dies gilt beispielsweise für Interviews mit Strafgefangenen, Kindern, schwer Erkrankten, geistig Beeinträchtigten oder Menschen, die aufgrund prekärer Lebensumstände als besonders schutzbedürftig gelten können.
In der rekonstruktiven Sozialforschung sind zwar grundlegende forschungsethische Fragen diskutiert worden. In diesem Zusammenhang sind die Herausforderungen, die sich im Hinblick auf forschungsethische Probleme in der Forschungspraxis mit vulnerablen Gruppen ergeben und die Frage, wie reflexives forschungsethisches Handeln im Kontext von Vulnerabilität gestaltet werden kann, jedoch noch nicht hinreichend bearbeitet worden. Im Workshop möchten wir die Forschungspraxis der rekonstruktiven Sozialforschung anhand theoretischer und empirischer Beiträge hinsichtlich dieser Fragen beleuchten.
Bitte senden Sie ein Abstract von maximal 2000 Zeichen bis 5. Januar 2024 an siouti.irini@fb4.fra-uas.de und silke.mueller@fhnw.ch
Developments in most societies can be characterized by an open emergence of societal uncertainty and criticism. There is currently no social positioning without an immediate counter-positioning. The plurality as well as the constellations of societal forms of criticism contribute to societal insecurity, since there hardly seems to be any social self-evidence or consensus left in society as a whole. It can be observed that democratic, highly industrialized and culturally open societies, which are characterized by a high standard of living and easy access to mass media, social media and benefit systems (education, health care, social security systems, etc.), also tend to risk social consensus and social achievements. In this sense, one can speak of a "self-vulnerabilization," because many threats to today's societies are first of all social in nature, i.e. socially conditioned such as emerging populisms, increasing social inequality, demographic change, environmentally destructive lifestyles, causation of migration, and inadequate handling of migration consequences.
The sociology of conventions that emerged in France (with the work of Luc Boltanski, Laurent Thévenot, Robert Salais, and others) took these conflict situations as the starting point for its theory development and research. In addition, this approach has also become established in the German-speaking social sciences (especially sociology) in recent decades, here above all in Switzerland. The workshop includes contributions from the sociology of conventions that explore the question of societal self-stabilization potentials, capacities for action (agency), and overall societal sustainability in the face of the self-vulnerabilization described.
Research in healthcare institutions have a rich tradition in sociology. Empirical fieldwork in medical settings helps us to understand many aspects of contemporary societies. However, access for sociologists to healthcare institutions is far from being granted. Relations between the medical profession and social sciences researchers reveal multiple forms of collaboration in which the autonomy of sociological projects can be undermined or challenged. In a context where ethical concerns and administrative regulation of research data are playing an increasingly important role, this workshop addresses the issues surrounding access to healthcare institutions for social scientists. The aim of this panel is to explore current trends revealed by concrete experiences of negotiations, to identify difficulties and obstacles that characterise the new challenges of sociological research. For example, are we witnessing increasing tensions between social sciences and healthcare institutions? Do the obstacles that researchers may encounter show a concern to protect vulnerable patients, a lack of understanding between different scientific cultures, or power games? Do they reflect a distrust of external criticism, or a vulnerability of healthcare institutions? The aim of this workshop is to document throug concrete research experiences, current issues regarding access to healthcare institutions, and to stimulate sociological interpretation of the current conditions for social sciences research in health and medicine.
Das Altern des Menschen wird häufig auf einen biologischen Prozess reduziert, der mit einer allmählichen Verschlechterung der Körperfunktionen und einer Erhöhung des Risikos für Morbidität und Mortalität einhergeht. Die Soziologie untersucht die Wahrnehmung oder Kategorisierung von Menschen qua Alter als Praktiken und Prozesse der Selbst- und Fremdzuschreibung oder als Effekt politischer oder diskursiver Strukturen, gesellschaftlicher Machtverhältnisse oder sozialer Ungleichheit.
Zahlreiche Studien zeigen, wie Unterscheidungen aufgrund des Alters mit Prozessen der Anerkennung wie auch der Abwertung, Benachteiligung und Stigmatisierung einhergehen können. Exemplarisch dafür stehen die Leitbilder des aktiven oder produktiven Alters, welche unter der Bezeichnung des 3. Alters positiv attribuiert und anerkannt sind. Demgegenüber steht das bedürftige und verworfene Alter, welches in Form des 4. Alters gesellschaftlich, ökonomisch und sozialpolitisch problematisiert wird. Die daraus resultierenden negative Stereotypisierungen werden im Anschluss an Robert Butler oder Erdman Palmore als „Ageism“ gefasst. Entsprechende Altersdiskriminierungen und Dominanzverhältnisse lassen sich auf individueller wie auf gesellschaftlicher Ebene identifizieren.
Vor diesem Hintergrund präsentiert sich die Vulnerabilisierung alter Menschen als ein höchst ambivalentes Phänomen. Zum einen müssen Vulnerabilitäten im Alter gesellschaftlich und politisch Anerkennung erfahren, damit ihnen mit Schutz und adäquater Unterstützung begegnet werden kann. Zum anderen läuft die Wahrnehmung von alten Menschen als verletzbare Individuen oder Gruppen Gefahr, genau das hervorzuheben und zu verfestigen, was durch die Markierung überwunden werden soll.
Crises and catastrophes including the repercussion of the COVID-19 pandemic, climate change, or migratory movements also affect sports organizations and participation. How do institutions, sports associations, and individuals cope with these social, political, economic, and ecological challenges?
Regular sports as a meaningful leisure-time activity can play an important role in health promotion, social integration, and education for modern societies. Sports sociology has long been concerned with social inequalities and the opportunities offered by sports to empower vulnerable groups. Although increasing interest in sports has broadened participation rates of certain population, e.g. women, people with disabilities, and the elderly, there are still inequities and access barriers to participate in regular sports activities. The workshops aims to understand and analyze the meanings of vulnerabilities linked to sports as well as taking risks in sports or reducing risks within physical activity or adapted physical activity.
Die Sozialen Stadtrundgänge sind keine klassischen Stadtführungen. Sie ermöglichen einen anderen Blick auf Basel und ihre Bewohner*innen. Sie wollen Vorurteile abbauen. Alle Stadtführer*innen kennen Armut, Ausgrenzung, Obdachlosigkeit, Gewalt, Sucht- oder psychische Erkrankungen aus eigener Erfahrung. In ihrer Ausbildung bei Surprise setzen sie sich intensiv mit ihrer Vergangenheit und ihren Lebensbrüchen auseinander. So erweitern sie ihre Kenntnisse zu den Ursachen und Auswirkungen von struktureller Armut. Auch die Tour-Texte und die Route der jeweiligen Stadtführung entsteht gemeinsam mit unseren Fachpersonen – immer entlang der individuellen Lebensgeschichte. So ist jeder Soziale Stadtrundgang einzigartig. (https://surprise.ngo/stadtrundgaenge-basel)
Die Platzzahl ist auf 20 Personen pro Tour begrenzt; Berücksichtigung nach Reihenfolge der Anmeldung. Nur eine Tour am Montag 9.9. wird auf Englisch geführt, die anderen drei Touren auf Deutsch. Die Teilnahme ist in der Kongressgebühr inbegriffen. Die Stadtführer*innen freuen sich jedoch über ein grosszügiges Trinkgeld!
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The social city tours are not traditional city tours. They offer a different view of Basel and its inhabitants. They aim to reduce prejudices. All city guides have first-hand experience of poverty, exclusion, homelessness, violence, addiction and mental illness. During their training at Surprise, they deal intensively with their past and the upheavals in their lives. In this way, they expand their knowledge of the causes and effects of structural poverty. The tour texts and the route of each city tour are also developed together with our experts - always based on the individual life story. This makes every social city tour unique. (https://surprise.ngo/stadtrundgaenge-basel)
Participation is limited to 20 persons per tour by order of registration. There is only one tour on Monday 9 September in English, the other 3 tours will be guided in German. Participation is included in the congress fee. However, the guides will be happy about a generous tip!